Subscribe:Posts Comments

Sunday, December 26, 2010

ApabiIa Isu Kolej Kediaman Melewar Di Politikkan.

Isu Melewar Di Politikkan 

Wakil MPP Pro Mahasiswa cuba mempolitikkan isu perpindahan pelajar di Melewar dengan membuat andaian kepada JKK Melewar dan pelajar-pelajar baru dengan propaganda dan agenda tersembunyi di sebalik masalah Kolej Kediaman Melewar sejak isu perpindahan pelajar ini timbul. Lihat komen yang disiarkan di wall facebook Melewar UTHM yang cuba mengutuk pimpinan MPP termasuk YDP & TYDP tanpa mengetahui keadaan sebenar yang berlaku.

Kenapa YDP nak di salahkan. Haiii.... baik MPP hanya ada YDP je. Sebab tu la wujud struktur organisasi. Tapi YDP pun dah menjawab walhal bukan dalam tugas dia sebab kena serang x pasal-pasal isu ini. Ni jawapan YDP dalam facebook :

-melewar bukan hak milik UTHM, UTHM sewa shj
-kontrak kita dgn pemilik melewar adalah selama 15 tahun, tahun ni baru tahun ke 11, ade lagi 4 tahun uth...m perlu menyewa (tiada isu melewar tutup disini)
-setiap beberapa tahun, melewar perlu diselenggara supaya dipulangkan dengan keadaan baik kepada tuan pemilik
-Tiba masa pembakian secara menyeluruh perlu dibuat (baiki pintu, dinding, plak elektrik, repair jamban, tangki air, parit, lantai etc2)
-Yang diminta oleh pelajar juga adalah supaya penyelengaraan dibuat di KK Melewar

masalah lain:
-penempatan pelajar di melewar memerlukan khidmat pengangkutan
-orang kampung kurang senang dengan bas uthm yang lalu lalang depan skolah mereka, dan bantahan dibuat mereka.
-orang kampung juga meluahkan rasa kurang senang mereka dengan keselamatan anak2 di sekolah berhampiran dan keadaan jalan raya yang selalu rosak.

tindakan semasa universiti:
-nak repair besar besaran secara berperingkat KK tmn melewar
-jadi peringkat awal ialah pindahkan semua student LELAKI yg dapat tinggal di melewar ke kolej kediaman yang ada kekosongan (Perwira, Taman U)
-Perwira mempunyai beberapa blok kosong yang baru sahaja menempatkan perabot baru semester lepas, dan difahamkan bahawa perwira mampu menampung kapasiti pelajar lelaki melewar.

jadi sebenarnye tak timbul pun isu student di aniaya, penempatan tetap ada, dan melewar tetap direpair utk kegunaan masa depan pelajar.

Peringkat pertama ialah bermula dengan pengosongan penempatan lelaki melewar sahaja, tahun depan mungkin untuk perempuan pula, namun, semua yg dipindahkan pasti ada penempatan baru.

utk perancangan masa panjang:
UTHM ingin menyelesaikan masalah pengangkutan dan rasa kurang senang org kampung.

jadi sudah di rancang utk jadikan tmn melewar sebuah kolej kediaman TIADA PENGANGKUTAN.
kolej kediaman ni khas utk:
-student yg berkeluarga (dah kawin dan study kat uthm)
-student kanan yg ade transport sendiri
-student international yg ade trasport sendiri.

dan bakal dibuat 1 rumah 6 - 8 orang shj utk tambah keselesaan.

sekiranya timbul isu "kolej tiada kenderaan tetapi perlu bayar yuran kenderaan"
maka ini adalah faktanya: sehari seorang pelajar hanya bayar RM0.30 sen (jika tidak silap sy) utk perkhidmatan kenderaan, menjadikan satu semester bayaran RM25 shj untuk kenderaan.
Dan kenderaan yg dibayar ini bukan hanya utk perkhidmatan bas pergi balik kampus, tapi utk yg buat prog keluar dari UTHM.

Dan.
Dalam masa yg sama, kolej kediaman baru yg boleh menempatkan 5000 orang pelajar yang MPP 09/10 mohon mase cuti yg lepas dan dapat kelulusan PM, dan arkitek da start buat ukuran 3minggu lepas, dijangka siap dalam 1tahun+ kolej kediaman baru dalam kampus.
secara automatik masalah penempatan student baru dan lama pun akan selesai
dan masalah servis kenderaan yg teruk serta aduan org kampung pun boleh selesai.

MPP mampu memenuhi KEPERLUAN pelajar, tetapi bukan KEHENDAK pelajar, jadi ini semua adalah berdasarkan info dan perancangan yang saya fahami, dan saya tidak nampak bahawa terdapat mana2 student di aniaya kerana keperluan asas pelajar tetap dipenuhi.

Tetapi sekiranya berlaku sebarang aniaya kepada pelajar dalam proses penambahbaikan ini, maka MPP boleh ambil tindakan.

Saya faham sekiranya ada yang berat hati untuk meninggalkan melewar kerana keselesaan dan sebagainya, tetapi ia hanya pengorbanan untuk sementara, dan masa yang digunakan adalah untuk dibaiki untuk keselesaan akan datang. Jadi sedikit sebanyak memerlukan kerjasama sebelum pelajar kanan boleh masuk semula ke sana.

Lalu menyalahkan Pihak MPP Pro-Aspirasi tidak melakukan kerja. Sedangkan mereka ini tidak tahu penjelasan yang betul dari sumber yang betul untuk menjelaskan mengenai isu perpindahan pelajar Melewar semester hadapan.

(1) Mahasiswa-mahasiswa baru iaitu penghuni KKM di provok untuk mengkambing hitamkan YDP. 


(2) Proksi Pro-M dalam JKK di beri maklumat bahawa seolah-olah isu ini adalah salah MPP Pro-A. Wajarkah? Sedangkan NYDP 2 ( Kebajikan), Fauzi dan Pengerusi Jabatan Kolej Kediaman  ( Adrizal ) adalah MPP Pro-M.


(3) Nampak seolah-olah Fauzi yg mengambil berat untuk menyelesaikan isu ini. Sememangnya itulah tugasnya. Sementelah Fauzi adalah Pengerusi Kolej Kediaman Melewar Sesi 2008/2009 sebelum menjadi MPP. Maka Fauzi pastilah mengambil berat mengenai isu melewar. Hakikatnya selama ini isu-isu masalah di Kolej lain seperti  perabot di KKP, isu infrakstruktur KKTU , isu air di KKTDI & KKTF , tidak pula dia gelabah seperti ini. Hairan bin Ajaib kenapa Fauzi ( MPP Pro-M) sahaja yg nmpk, mana MPP Pro-M yg lain 6 orang lagi? senyap je... dah x berjaya nak salahkan orang lain, MPP Pro -A, selama ni x penah dengar kalau MPP Pro - A ada masalah salahkah MPP Pro -M. 

(4) JKK kolej kediaman di manipulasi oleh MPP Pro -M . Menangguk di air keruh nampak bro.... hehe. Malu la sikit kat senior-senior. Dengar citer MPP Pro=M risau sebab kubu mereka anggap kuat dah x de kut. Siap ade org cakap JKK takut kehilangan kuasa, kelebihan diorang selama ni bila pindah kolej lain. Tapi pihak Aspirasi pecaya bukan begitu, kalau sesiapa pun jadi JKK KKM pun mesti sedih kena tinggalkan rumah mereka sendiri. Hanya minta JKK Melewar supaya rasional dan jangan termakan dakyah Pro-M yg ambil kesempatan utk buruk-burukkan MPP Pro-A. Nampak sangat suka publisiti murahan bila ada isu.

(5)Tapi camni la pihak Pro-Aspirasi x nak gaduh-gaduh, kami pun x salahkan pihak JKK dalam hal ni, tapi janganlah salahkan MPP Pro-A ok, cakap MPP HEP la. X baik tau camtu, sepatutnya benda ni kena rasional dan cari jalan terbaik.  Pihak Aspirasi seperti biasa x nak melatah, kita bagi cadangan ;

a) Isu 1 : Keselamatan mahasiswi yang diragui sekiranya tiada mahasiswa.

- Minta pihak MPP Pro Aspirasi untuk adakan satu mesyuarat bersama Majlis Tertinggi JKK melewar bersama-sama pihak Pengurusan KKM dan Pejabat Keselamatan bagi menyuarakan kebimbangan dan pelan keselamatan di KKM nanti.

b) Isu 2 : Isu perpindahan kolej tanpa pemberitahuan awal.

- Minta pihak YDP MPP supaya menegur NYDP 2 Kebajikan ( Fauzi) dan Pengerusi Jabatan Kolej Kediaman ( Adrizal) lambat respon dan penjelasan x jelas kepada JKK dan penghuni melewar . Oppss kebetulan MPP Pro-M kerana tidak cakna isu ini sejak awal lagi. Kalau masalah kelewatan ini di peringkat HEP, maka bolehlah meminta penjelasan daripada HEP mengapa notis lewat kepada penghuni Melewar.
c) Isu 3 : Bantuan perpindahan ke kolej lain.

- Minta pihak MPP Pro- Aspirasi untuk membantu memindahkan barang menggunakan pengangkutan samada daripada universiti atau individu.

d) Isu 4 : Kebajikan mahasiswa di kolej lain.

- Minta MPP Pro-Aspirasi ambil alih tugas Pengerusi Kolej Kediaman yg di pegang oleh MPP Pro -M. Maka urusan-urusan yg menyusahkan mahasiswa yg pindah nanti boleh di ambil berat oleh MPP Pro -Aspirasi. Seperti kemudahan, bilik, infrastruktur, keselamatan di kolej-kolej baru nanti. Adakan aduan online samaada di facebook bagi mengetahui kebajikan-kebajikan mahasiswa yg dipindahkan. Wujudkan Skuad Kebajikan Mahasiswa Yang Dipindahkan. 

e) Isu 5 : Status JKK Melewar ( Lelaki) yang berpindah

- Minta MPP Pro-Aspirasi membuat surat kepada pihak universiti untuk menghargai kerja-kerja mereka selama ini. Mungkin meraka boleh diserapkan di mana-mana kolej nanti sebagai tamabahan kepada JKK sedia ada supaya kebolehan meraka tidak sia-sia. 


Pihak Pro-Aspirasi minta supaya setiap orang rasional. Lagi satu kita faham perasaan JKK yang lewat di beritahu. Rasanya pihak MPP mana-mana pihak tahu lewat. Boleh tegur pihak yang bertanggungjawab dalam hal ini. Kenapa perlu salahkan mana-mana MPP dalam hal ni. Sekali lagi ada pihak yg suka ambil kesempatan dalam hal ni. Politik Pro-M semakin teruk. Mencari salah orang nombor satu, salah sendiri x nampak. kesian... kesian...


5 comments:

  1. hurm =(
    masa tf kene pindah taman u memang ada p'khidmatan bas tuk pindah barang. x ada masalah sebab bagus UTHM masih nak sediakan p'ginapan walaupun x mampu m'nampung semua student. kalau bagi semua student pun belum tentu semua setuju. ada yang suka duduk luar. kene belajar jadi manusia yang b'syukur. rezeki tuhan yang tentukan. b'doa banyakz.
    hurm fauzi dari dulu hanya pentingkan melewar sahaja. adrizal hanya pentingkan taman u. macam mana kebajikan di kolejz lain?
    fauzi asyik keluarkan statement seolahz m'gelak diri d'p'salahkan. x ada ciriz mpp yang bagus. adrizal?????? sila m'insafi diri. mulaz macam nak salahkan ydp, pkz balik sebenarnya salah fauzi & adrizal.
    melewar fb nampak berat sebelah dalam p'yampaian info. ajak student benci mpp. pelik. patutnya membina hubungan baik dengan mpp. baru senang m'gadu. go fauzi go. sila tunjuk contoh yang baik. jangan pentigkan iri sendiri. bila x mampu katakan x mampu. mtx tlg adrizal jgx.

    ReplyDelete
  2. lama dah aku tinggalkan UTHM(padahal baru 6bln.)
    Bagus juga ada blog ni, boleh lagi ikuti perkembangan apa yang jadi.:)

    Kepada yang berkenaan, buat dahulu apa yang dirasakan betul setelah ada perancangan yang rapi.

    Nanti bila perubahan sudah jadi, baru sedar.:)

    Sokong sesiapa sahaja yang membawa perubahan yang positif kepada UTHM .:)

    p/s: Tulisan dalam blog kalau dibesarkan sedikit ok juga. Senang nak membaca.:)

    ReplyDelete
  3. wan.. aku pon br je meningalkan UTHM..
    manusia memang x penah bersyukur ape yg ade... hanya pandai mencari kesalahan orng lain.. bukan cari penyelesaian.. :)

    ReplyDelete
  4. penulisan tidak profesional
    banyak singkatan perkataan
    ini melambangkan mpp pro aspirasi yang tidak profesional..
    aspirasi..pasti emosi..

    ReplyDelete
  5. cik anon di atas sila versatile sikit. gaya penulisan yang skema abis bosan dibaca. nama pun gosip. kamu tu pun lepas noktah kalau nak ikut skema peperiksaan dan ejaan plz huruf besar ye. isu kecik pun mau kecoh ka. geng akal xcukup pro matang sungguh. ops saya xeja btul ni. bleh lulus ka periksa? pointer leh lepas ka?

    ReplyDelete