Subscribe:Posts Comments

Friday, December 31, 2010

ARKIB ADUAN MPP UTHM SESI 2008/2009 (ASPIRASI)




SALURAN ADUAN DAN CADANGAN MPP UTHM SESI 2007/2008 (ASPIRASI)

ANDA TANYA, KAMI JAWAB....... (SACAM)
 
Bakal kk tmn kelisa: perkhdmtan bus ke kktkelisa ada disediakan????
Jadual Pengangkutan Bas Kolej Kediaman Taman Kelisa dan Pelajar Tanpa Asrama.

Untuk makluman Kolej Kediaman Taman Kelisa merupakan kolej baru yang di buka sesi ini. Perkhidmatan ke kampus induk sememangya telah tersedia dengan menggunakan perkhidmatan pengangkutan Pelajar Tanpa Asrama iaitu Bas Colourplus. Saya akan memaparkan Jadual tersebut. Tetapi pihak penghuni KK Kelisa harus memahami + - beberapa minit mungkin lari daripada jadual tersebut memandangkan destinasi perjalanan bas untuk sampai di KK Kelisa...

Laluan Destinasi Pergi Taman Robena - KK Kelisa - Laluan sepanjang jalan ke kampus Induk - Dataran Anggerik
Laluan Destinasi Balik
Dataran Anggerik - Laluan sepanjang jalan ke kampus Induk- KK Kelisa-Taman Robena


Sekian.....

 
ANDA TANYA, KAMI JAWAB....... (SACAM) update 10/07/2009

76 soalan dan cadangan... [ by HANISAH on Wed 08th Jul 09, 7:59pm]
salam...
1.mengapa perkhidmatan bas untuk ke stesen bas batu pahat semasa cuti semester tidak di sediakan???padahal ramai pelajar memerlukan perkhidmatan ini...ini kerana lebih mudah dan cepat daripada menunggu bas awam di hadapan UTHM...

2.saya mempunyai dua cadangan tentang soalan pertama saya iaitu:-

cadangan pertama: pihak uthm menyediakan bas ke stesen bas batu pahat hanya pada setiap cuti semester untuk menyenangkan pergerakan pelajar.

cadangan kedua: kenapa pihak uthm tidak membuat perjalanan bas ke kuala lumpur iaitu stesen pudu..hal ini kerana perjalanan dari johor ke kuala Lumpur akan menempuh melaka..di sini pihak uthm boleh lah menurunkan pelajar yang akan pulang ke melaka.selain itu pelajar dari negeri sembilan dan selangor boleh lah turun di kuala lumpur dan mengambil perkhidmatan kereta api atau lrt untuk ke destinasi masing-masing.hal ini lebih mudah kerana uthm mempunyai bas sendiri.untuk cas perkhidmatan bas, pihak uthm boleh lah mengambil harga standard yang di kenakan oleh bas express.saya mengajukan cadangan ini dari melihat MRSM pengkalan hulu yang menyediakan perkhimatan bas seperti cadangan ke2 saya.

akhir kata,mohon maaf dari saya jika soalan dan cadangan ini menyusahkan pihak mpp..ini hanya cadangan dari saya,pihak mpp d harap dapat mengkaji cadangan ini..

Jawapan :

1. Pihak MPP baru sahaja menerima cadangan ini, walaubagaimanapun kami boleh mengusulkannya tetapi justifikasi untuk permohonan adalah lemah memandangkan selama ini perkhidmatan sedia ada iaitu pengangkutan awam masih dapat menampung keperluan pelajar ke batu pahat. Selain itu, berdasarkan pengalaman pada waktu cuti, penggunaan bas universiti mempunyai permintaan yang tinggi dan prioriti pada program2 pelajar seperti kelab-kelab diutamakan. Pihak MPP juga pernah mengusulkan dan berjaya dalam permintaan pelajar sabah/sarawak untuk ke lapangan terbang senai memandangkan sememngnya tiada perkhidamtan terus UTHM ke sana. Harap maklum.
2. Untuk makluman pihak MPP sesi sebelum ini telah bekerjasama dengan HEP dan PPH untuk menyediakan perkhidmatan pelajar pulang ke kampung pada cuti raya. Pada tahun ini juga pihak MPP telah dimaklumkan dalam masa terdekat dalam 2 atau 3 minggu lagi tiket pulang ke kampung akan mula dijual di HEP dengan sedikit murah harganya berbanding harga tiket semasa. Sememangnya destinasi ke Melaka atau Puduraya ada sebelum ini. Hanya perlu tunggu jadual perjalanan di keluarkan.

Tetapi keperluan bas ketika cuti semester sememangnya agak sukar dilaksanakan keranan penggunaan bas bagi aktiviti ketika cuti semester adalah tinggi. Harap maklum.

Pihak MPP juga mohon maaf jika permohonan sdri tidak di penuhi kerana permintaan melebihi pengangkutan. Pihak MPP melihat prioriti yang lebih utama sekiranya pertimbangan diperlukan dalam kes-kes seperti ini.

75 aduan [ by siti nur izzati binti mohammed on Sun 05th Jul 09, 8:06pm]
Aduan mengenai connection internet yang sangat slow di blok hujung kolej Tun Fatimah.

Jawapan :

Pihak MPP memerlukan maklumat lebih tepat iaitu, blok mana? Aras dan bilik... Harap maklum

74 kemudahan [ by Mohd Jazlan Bin Mad Said on Sun 05th Jul 09, 10:09am]
di Kolej kediaman Perwira ketiadaan kemudahan untuk meletak kenderaan seperti tempat letak kendaraan tidak mempunyai bimbung untuk melindungi kenderaan dariapada terkena cahaya matahari yang terik dan hujan. Jika tidak ada bumbung tempat letak kenderaan, kendaraan berkemungkinan akan mudah rosak. Selain itu, cafeteria yang sedia ada tidak mampu pelajar yang ramai dan dharapkan dapat menambah sebuah cafeteria. syay berharap pihak MPP dapat melakukan perubahan. Tterima kasih

Status : dalam proses MPP untuk berbincang dengan pihak bertanggungjawab.

PIC – Jabatan Hal Ehwal Kolej Kediaman MPP

73 kelas khas [ by surianto bin aris on Sat 04th Jul 09, 8:52pm]
assalamualaikum,
semenjak kemasukan saya ke sini,saya melihat ramai pelajar mengelak untuk bercakap dengan orang asing terutamanya pelajar melayu .Hal ini kerana,mungkin kebanyakan mereka tidak fasih untuk bercakap dalam bahasa english.Maka dengan itu,saya mewakili pelajer kolej kediaman wujudkahkah kelas istimewa bagi pelajar yang lemah dalam english terutamanya pelajar degree yang tidak ada subject english ? Oleh itu,saya cadangkanlah Majlis Perwakilan Pelajar untuk mempertimbangkan cadangan saya untuk mengadakan kelas bagi pelajar-pelajar yang lemah dalam english terutamanya dalam pertuturan bahasa english.

Jawapan : update 10/07/2009

Waalaikumussalam w.b.t

Berkenaan hal ini, tidak dinafikan bahawa fenomena ini berlaku dalam kalangan pelajar universiti ini. Namun demikian, lemah dalam bahasa inggeris bukan sahaja berlaku pada pelajar dari malaysia, bahkan juga pelajar luar negara sendiri. Oleh yang demikian, PPKK telah mewujudkan kelas UMB 1011: English for academic purposes, Technical writing, technical communication, English Language Speaking Programme (ELSP) dan banyak lagi kursus yang diwajib atau dibuka kepada para pelajar untuk sertai bagi meningkatkan mutu bahasa inggeris di kalangan pelajar. Namun, perubahan yang berlaku amat sedikit kesannya ke atas para pelajar kerana faktor kesedaran terhadap peri pentingnya bahasa global itu serta kelemahan asas bahasa inggeris sejak di bangku sekolah lagi.

Namun, cadangan anda akan diteliti sendiri oleh saya, selaku Pengerusi Jabatan Akademik dan Pembangunan Pelajar yang mana salah satu tunjang perjuangan saya ialah untuk meningkatkan mutu bahasa inggeris di kalangan mahasiswa UTHM. Terima kasih atas cadangan dan aduan yang diberikan. Insya Allah, saya akan berusaha sedaya upaya untuk mengatasi permasalahan ini. Semoga anda bersama-sama saya dalam perjuangan ini.

Sekian,

Sia Chai Fuat@Mohd Fuad
Pengerusi
Jabatan Akademik dan Pembangunan Pelajar
Majlis Perwakilan Pelajar
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
+60167803771
fuad.mpputhm@gmail.com


72 Minggu Haluan Sisiwa [ by ell_lika on Sat 04th Jul 09, 8:07pm]
Assalamualaikum & Salam sejahtera..

Saya merupakan wakil JKK daripada Kolej Kediaman Tun fatimah dan bersuara bagi pihak JKKTF. Tanggal 3/7/09, kami ada mendengar berita yang kurang enak daripada seorang rakan yang telah menghadiri post mortem MHS yang diadakan setelah selesai malam penutup MHS. JKK telah dipertikaikan cara kerja sepanjang MHS berlangsung semasa MHS tersebut. Kami tidak berpuas hati kerana tidak dapat mempertahan diri kami. Kami tidak dikhabarkan mengenai perubahan maklumat. Bukankah matlamat sebenar Post Mortem MHS kali ini adalah untuk menambah baik MHS akan datang? Bagaimana perkara ini dapat dilakukan tanpa mengambil kira idea & penambahbaikan daripada pihak JKK. Kami amat berkecil hati kerana tidak dapat menyuarakan pendapat dan memberi cadangan penambahbaikan. Seolah-olah pendapat kami tidak diperlukan. Adakah kami sekadar boneka untuk menanti arahan tugasan daripada pihak urusetia SAHAJA!! ???????? Seolah-olah kami tidak penting. Diharap pihak urusetia menghormati kami iaitu JKK.

Yang benar,
Nur Alkaf Abd Karim
S/U JKKTF.

Berani kerana Benar!

Jawapan :

Wa`alaikummussalam & salam perpaduan

Pihak MPP sedia maklum mengenai permasalan ini. Ianya merupakan salah faham. Pihak MPP telah mengaturkan Post Mortem susulan masalah ini pada Jumaat ini ( 10hb Julai 2009 ) 8.30 pm di DK 1 bagi membetulkan keadaan. Pihak MPP memohon maaf atas kesulitan pihak JKK akibat salah faham mengenai tarikh Post Mortem lepas.

“ Buang Yang Keruh, Ambil Yang Jernih “

Di sini saya selaku Yang Di-Pertua mengharapkan sekiranya terdapat kekeliruan sebelum ini dapat diperbetulkan pada Post Mortem kali ini. Memandangkan kita adalah sama objektif dalam menjaga kebajikan pelajar yang membezakan peranan dan target sasaran perkhidmatan. Satu kampus, Satu Malaysia.

“ Penggerak Agenda Mahasiswa”

Yang benar,

Mohd Fadzil Bin Abdul Hanid
Yang Di-Pertua MPP Sesi 08/09
:D

Pengurusan PTPTN perlu penelitian khusus sebelum laksana skim Ujrah

PERBADANAN Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) ingin mengucapkan terima kasih di atas kenyataan yang dibuat 'Dr Ilias Zaidi' dari Kuala Lumpur melalui ruangan ini, pada 30 Jun lalu yang ternyata begitu prihatin berkaitan pengurusan PTPTN serta pandangan membina yang diberikan. Apa yang diutarakan oleh penulis sebenarnya lebih kepada pertanyaan mengenai bilakah pelaksanaan skim Ujrah akan dilaksanakan, walaupun kerajaan mengumumkan penurunan kadar kepada satu peratus berkuatkuasa Jun 2008. PTPTN secara umumnya masih lagi pada peringkat akhir berkaitan urusan penawaran Ujrah seperti yang diumumkan kerajaan. Bagaimanapun memandangkan ia membabitkan proses pemindahan data peminjam sedia ada ke dalam sistem baru sebanyak 1.3 juta akaun, ia amatlah memerlukan penelitian khusus oleh PTPTN bagi mengelakkan sebarang kesilapan dan memastikan kesempurnaan ke atas tindakan pelaksanaan yang akan dibuat dan memastikan keadilan kepada semua peminjam. PTPTN amat menyedari keresahan semua peminjam mengenai hal berkenaan, namun apa yang ingin ditegaskan di sini tawaran pengurangan caj pinjaman PTPTN yang diumumkan oleh kerajaan adalah tetap berkuat kuasa dari Jun 2008 walaupun ia lewat dilaksanakan. Mana-mana peminjam yang membuat penyelesaian pinjaman selepas 1 Jun 2008 akan menerima pelarasan ke atas perbezaan di antara kos pentadbiran tiga peratus dengan Ujrah satu peratus. Ingin juga ditegaskan di sini isu berkaitan kos pentadbiran tinggi yang dikenakan ke atas peminjam pinjaman PTPTN adalah tidak benar sama sekali. Untuk makluman kaedah ataupun formula pengiraan kos pentadbiran yang diguna pakai oleh PTPTN sebenarnya adalah bersamaan dengan pengiraan dibuat institusi kewangan yang mengeluarkan pinjaman. Penulis serta peminjam adalah dinasihatkan supaya merujuk kepada keseluruhan jadual bayaran balik supaya ia tidak disalah tafsirkan dan membuat bayaran balik melalui potongan gaji bagi mengelakkan sebarang tunggakan bayaran. Untuk makluman juga, contoh yang diberikan penulis mengenai pengiraan bayaran balik pinjaman yang dibuat sememangnya tidak tepat. Ini adalah kerana amaun RM2,526.30 berkenaan sebenarnya adalah amaun tunggakan bayaran balik yang perlu dibuat oleh peminjam termasuk kos pentadbiran pinjaman. Kos pentadbiran pinjaman pendidikan PTPTN dikira berdasarkan baki prinsipal bulanan berkurangan. Sebarang bayaran balik dibuat oleh peminjam yang mempunyai tunggakan ansuran bulanan akan menyelesaikan kos pentadbiran terlebih dulu. Sehubungan itu, peminjam yang tidak membuat bayaran balik mengikut jadual ditetapkan akan mendapati bahawa kos pentadbiran tidak menunjukkan pengurangan ketara. NOORA MD YUSOFF, Pegawai Perhubungan Awam PTPTN.

Sumber ; Berita Harian Online

* Maklumbalas di atas pertanyaan Muslih kepada Fadzil (YDP)
utk. pengetahuan sdra jawapan yang sama juga di sampaikan kepada saya dalam Mesyuarat pra-MPPK oleh Pengerusi PTPTN. Harap maklum.

Lampiran :



SKUAD ADUAN MPP

Berkenaan aduan pelajar melalui saluran borang aduan yang diedarkan ( * Saluran Aduan Online SACAM berlainan), pihak MPP melalui Jabatan Kebajikan & Pengaduan Awam telah menubuhkan Skuad Aduan iaitu kerjasama 8 buah Jabatan lain dalam organisasi MPP bagi menjawab keseluruhan aduan tersebut. Bagi pihak saya selaku YDP mengucapkan tahniah di atas kerja keras ini. Hasilnya seperti berikut :-
1) ADUAN PENGANGKUTAN

Untuk makluman, jadual bas dan van telah di gubal mengikut keperluan pelajar dan berkuatkuasa pada 16 mac yang lepas. Pada 15 mac bersamaan hari ahad pukul 9.00 mlm telah diadakan dialog mahasiswa (isu Pengangkutan) dan penjelasan berkaitan dengan jadual baru. Dialog mahasiswa ini berlangsung serentak di Kolej Kediaman Perwira dan Melewar. Sistem kali ini setiap pergerakan bas dan van akan dicatit pergerakan keluar dan masuk oleh Pengawal keselematan dari kolej Kediaman ke induk dan kampus Bandar dan sebaliknya. Pemandu dikehendaki melengkapkan pergerakkan sebanyak 30 trip sehari dengan kekuatan 5 buah bas dan 15 buah van. Sekiranya bas dan van tidak melakukan pergerakkan ataupun melakukan pergerakan kurang daripada 30 trip akan di denda. Melalui system ini pihak kami dapat mengenalpasti aduan pelajar tersebut berasa atau tidak melalui rekod pergerakan bas yang dibuat. Setiap aduan yang dibuat akan disemak di dengan pengawal keselamatan bagi membuktikan bahawa aduan tersebut benar. Kemuncaknya pada 17 April di mana Pegawai Keselamatan telah membentangkan laporan pergerakan bas dan van tersebut di hadapan TNC HEPA. Banyak perkara yang akan di perbaiki bagi melicinkan lagi system pergerakan bas dan van. Walau bagaimanapun sejak pelancaran jadual baru tersebut aduan terhadap bas dan van telah berkurangan. Alhamdullilah. Untuk makluman jadual pengangkutan boleh diperolehi di kolej kediaman dan bilik MPP.

Makluman terkini, pada 16 Jun 2009 akan diadakan mesyuarat pindaan jadual yang lebih praktikal dan ada perubahan dari segi penambahan bilangan bas mahupun kekerapan perjalanan basa dan van. Mesyuarat ini melibatkan Pegawai HEP, Bendahari, Unit Perundangan, Pengurus Syarikat sikun Jaya dan MPP.

Doakan kejayaan MPP.


Pengangkutan hari sabtu
Untuk masalah pengangkutan hari sabtu dan hari ahad memang tiada perkhidmatan pengangkutan bas atau van disediakan. tetapi, pihak majlis perwakilan pelajar sedang menjalankan kajian menyeluruh mengenai kepentingan perkhidmatan pengangkutan pada hari sabtu dan ahad ini. Keputusan kepada kajian ini adalah berdasarkan daripada keperluan dan kehendak daripada para pelajar. sama-samalah kita berusaha untuk memenuhi kehendak dan kebajikan semua pihak.


Bilangan bas dan van

Bilangan bas dan adalah sebanyak 4 buah manakala van sebanyak 20 buah. Setiap bas hendaklah melakukan pergerakan sebnayak 13 trip manakala van pula hendaklah melengkapkan perjalanan sebanyak 30 trip setiap hari. Pemandu hendaklah melengkapkan pergerakan tersebut seperti termaktub di dalam kontrak. Denda akan dikenakan kepada Syarikat apabila tidak melakaukan pergerakan mengikut bilangan trip.

Pemandu kurang sopan/tidak bertanggungjawab

Berkenaan dengan isu pemandu van baru yang tidak bertanggungjawab, tindakan yang sepatutnya dibuat oleh pelajar hendaklah mengambil maklumat seperti nama pemandu, nombor van dan masa kejadian dan terus menghantar maklumat tersebut kepada pihak wakil pelajar, 0135449007 (Saudara Amir) dan 0136417304 (Saudari Effarina). Butiran maklumat seperti ini adalah amat diperlukan untuk memudahkan siasatan dijalankan. Terima Kasih


2) WIRELESS


Aduan wireless

Sistem wireless di semua kolej kediaman sedang menjalani proses penaiktarafan. Proses ini kini sedang berada pada fasa keempat, di mana ia melibatkan penambahan lebih banyak "Router" atau pemancar isyarat. Perancangan penaiktarafan fasa keempat ini melibatkan pembahagian perkongsian 4 buah rumah menggunakan satu "Router". Proses ini akan mengambil sedikit masa, oleh itu diharap pihak pelajar dapat bersabar. Tambahan pula, seluruh CC di kolej Kediaman UTHM beroperasi 24 jam bagi memudahkan pelajar untuk mengunakan kemudahan pada waktu malam.


3) AIR


Aduan air

Pada 6 Februari 2009 telah berlaku masalah air di KK Perwira. Bukan semua blok terlibat dengan masalah ini. Blok yang terlibat dengan masalah ini ialah blok H,J,K,L,M dan N. Pelbagai pihak seperti Tanah Kemas, Pengurusan Pejabat KK Perwira,HEP dan SAJ tampil untuk menyelesaikan masalah ini. Masalah ini berpunca daripada tekanan air rendah dan meyebabkan air tidak bapat naik ke tangki atas seterusnya tidak dapat membekalkan air ke setiap rumah. Kira-kira enam hari berikutnya barulah masalah ini dapat di atasi dengan jayanya. Hikmah daripada masalah ini, masalah ketiadaan air yang kerap berlaku pada waktu pagi dan petang dapat diselesaikan. Terima Kasih kepada semua pihak dalam menyelesaikan masalah ini.
Isu air kuning

Masalah air kuning merupakan masalah umum yang dihadapi oleh masyarakat setempat. Masalah air ini juga melibatkan pihak SAJ yang membekalkan air ke setiap isi rumah. Oleh hal yang sedemikian, saudara hendaklah menggunakan air RO untuk kegunaan makanan dan minuman.

Masalah air di TDI

Untuk masalah air di TDI, memang amat dikesali tetapi pihak pengurusan Kolej Kediaman TDI telah menyediakan 2 tangki air di blok lelaki dan 2 tangki di blok perempuan. Penambahan tangki bertujuan untuk menampung keperluan air semasa ketiadaan air.


4) INFORMATION CENTRE

Berkenaan dengan Information Centre, isu ini telah diusulkan dan satu perbincangan bersama Dato' NC telah dibuat. Hasil perbincangan, Dato' NC telah memaklumkan bahawa lokasi tersebut telah diserahkan kepada Pusat Tekno Usahawan di mana pusat tersebut bertanggungjawab sepenuhnya untuk memeriahkan lagi tempat tersebut. Daripada pihak mpp, kami akan membuat perbincangan bersama Pusat Tekno Usahawan dan Kelab Keusahawanan berhubung dengan perkara ini. Sebarang cadangan untuk menambah baik tempat tersebut amat dialu-alukan dan boleh diajukan kepada pihak berkenaan. Terima Kasih.


5) KIPAS DI TDI DAN TV DI ARKED

Berkenaan dengan kipas di cafetaria TDI, yang menyebabkan kipas tidak berfungsi dengan sempurna apabila kipas tidak dibersihkan. Berkenaan dengan kolej kediaman adalah menjadi tanggungjawab pengurusan kolej kediaman. Oleh yang demikian pihak MPP mengusulkan isu ini untuk perhatian dan tindakan pejabat kolej kediaman. Sebagai pelajar juga, kami menyeru kepada kawan-kawan semua agar bersama-sama menjaga kebersihan kolej kediaman terutamanya di cafe untuk kesejahteraan kita bersama.

Mengenai TV di arked pula, TV di arked bukan hanya untuk hiasan semata-mata. Tetapi untuk membolehkan TV tersebut berfungsi adalah atas inisiatif individu itu sendiri (switch it on by yourself). Terima Kasih.


6) GELANGGANG BOLA KERANJANG DI KKTF

Gelanggang bola keranjang di KKTF akan kami usulkan ke peringkat pengurusan universiti.


7) MASALAH AIR-COND DI BILIK KULIAH
Masalah air-cond dan kemudahan-kemudahan di bilik kuliah ini adalah di bawah tanggungjawab pihak Pusat Pembangunan Harta Bina. Untuk mendapatkan keterangan lanjut dan tindakan seterusnya, sila hubungi 07-4537207. Sebarang aduan hendaklah terus kepada pihak Pusat Pembangunan Harta Bina (PPH) untuk memudahkan pihak pengurusan mengambil tindakan. Daripada pihak MPP kami cuba menggesa pihak PPH untuk kerap menjalankan pemeriksaan ke atas kemudahan-kemudahan yang disediakan.

8) ISU HARGA MAKANAN

Isu makanan mahal dan kebersihan cafe

Aduan berkaitan harga makanan telah di usulkan kepada pihak Pengurusan UTHM, apa yang telah dilakukan oleh pihak pengurusan ialah membuat pemantauan secara perbandingan harga makanan di dalam universiti dengan pihak luar. kaji selidik masih dalam proses pemantauan. oleh yang demikian, ia memerlukan masa dan melalui beberapa proses yang melibatkan unit perundangan untuk membuat pindaan kontrak. Manakala tentang kebersihan cafe, pihak pengurusan dalam perancangan untuk melaksanakan sistem penggredan di mana setiap kafe akan dilabel sbg gred A, B, C ataupun D.Sebagai pengguna cafe juga adalah menjadi tanggungjawab kita bersama. Maka pihak MPP memerlukan sokongan dan kerjasama dari anda semua.


9) PARKING


Parking di perwira

Untuk makluman parking kereta memang tidak mencukupi di semua kawasan termasuk di kampus induk. di kampus induk proses untuk menambah parking agak sukar dimana kampus induk sekarang dalam proses pembangunan dan semua tapak yang baru telah di khaskan untuk bangunan baru. Manakala di kolej kediaman perwira melibatkan Tuan tanah tempat tersebut iaitu Tanah Kemas Sdn. Bhd. Segala pembinaan hendaklah melalui tuan tanah. Perkara ini telah diusulkan tetapi tuan tanah telah menolak. Perkara ini mungkin akan selesai apabila kita membeli tapak kediaman sendiri agar lebih mudah pengurusan.
Doakanlah MPP UTHM.


Parking di UTHM

Masalah parking di uthm memang xdpat dielakkan atas sebab akiviti penaiktarafan jalan dan pembinaan di sekitar UTHM. kerjasama dari semua pihak amatlah diperlukan untu mengurangkan masalah ini. Antaranya, berkongsi kenderaan ataupun menaiki perkhidmatan bas yang disediakan oleh pihak UTHM. Kesulitan amatlah dikesali.


10) KEMUDAHAN SUKAN DALAM RMK-9

Dalam RMK-9 terdapat beberapa kemudahan sukan yang sedang dibina. Pembinaan ini terbahagi kepada 2 fasa. Fasa pertama ialah penambahbaikan stadium. Dalam fasa ini, tempat duduk penonton akan dibesarkan lagi untuk menampung jumlah penonton yang lebih ramai. Level padang bola sepak juga telah ditinggikan. Trek lumba lari juga akan dibaik pulih untuk menjamin keselamatan dan keselesaan pelajar untuk beriadah.

Dalam fasa kedua pembangunan yang dirancang adalah pembinaan KOMPLEKS SUKAN. Didalam kompleks ini akan ditempatkan pejabat pentadbiran bagi Pusat Kokurikulum Sukan & Kebudayaan (PKSK), bilik seminar, kolam renang dan sebuah café. Kolam renang yang akan dibina juga adalah mengikut standart yang telah ditetapkan oleh Majlis Sukan Negara (MSN). Kedua-dua fasa pembinaan sedang dijalankan dan dijangka siap pada peghujung tahun hadapan bagi fasa pertama.

11) KEMUDAHAN ASTRO

Untuk menjawab isu pelajar tidak dibenarkan keluar selepas pukul 12, pihak Majlis Perwakilan Pelajar (MPP0809) telah membawa usul pemasangan Astro di setiap Kolej Kediaman dan pihak pengurusan Universiti telah bersetuju. Pada asalnya, MPP telah mengusulkan pakej penuh saluran Astro, dan pihak HEP telah bersetuju. Namun, atas sebab-sebab tertentu, pihak Lembaga Pengurusan Universiti (LPU) hanya bersetuju 3 saluran sahaja disediakan iaitu PRIMA, DISCOVERY dan EPL. Pemasangan Astro di setiap Kolej Kediaman telah bermula pada bulan April dan dijangka siap pada akhir bulan Mei. Oleh itu, dengan adanya kemudahan seperti ini,diharap ia dapat manfaat yang sebaiknya untuk kita semua.

12) ASRAMA

Perpindahan bilik asrama

Setiap tahun, sebilangan pelajar baru akan mendaftar untuk belajar di university ini. Untuk makluman, kapasiti pelajar yang boleh menetap di kolej kediaman di university ini ialah 4 ribu pelajar. Namun, jumlah pelajar UTHM terkini ialah lebih daripada 7 ribu pelajar. Oleh yang demikian, jumlah penginapan tidak mampu menampumg keseluruhan pelajar UTHM. Perpindahan bilik untuk setiap 2 semester adalah bertujuan untuk menyusun kedudukan penginapan pelajar baru. Pihak pengurusan kolej kediaman juga telah menyediakan stor penyimpanan sementara untuk para pelajar menyimpan barang mereka.

13) ISU PKU

Untuk maklumat anda, Pusat Kesihatan Universiti (PKU) beroperasi pada hari Isnin hingga Khamis pada pukul 8.30 pagi hingga 12.30 tengahari dan dibuka semula pada pukul 2.30 petang hingga 7.15 malam. Pada hari Jumaat, PKU dibuka pada pukul 9.15 pagi hingga 12.00 tengahari dan dibuka semula pada 2.45 petang hingga 7.15 malam. Pada hari sabtu, ahad dan cuti umum hanya kes-kes kecemasan sahaja diterima. Kes-kes kecemasan ialah seperti kemalangan atau kecederaan, demam panas (melebihi 38.5°C), susah bernafas (asthma), pendarahan, tidak sedar diri, sakit perut yang teruk, serangan sawan, sakit jantung dan keadaan pesakit yang mengganggu ketenteraman atau membahayakan dirinya atau orang lain. Maklumat mengenai staf PKU yang bertugas selepas waktu operasi atau waktu kecemasan boleh dilihat pada papan kenyataan di setiap kolej kediaman.

14) KEBERSIHAN TANDAS

Tandas di KKTDI & KKTF

Terdapat seramai 3 orang pekerja pembersihan bertugas di setiap blok KKTDI dan KKTF. 3 orang pekerja pembersihan ini perlu membersihkan seluruh blok termasuk 32 buah tandas yang terletak di setiap blok. Penjadualan pembersihan tandas sebenarnya tidak wujud. Oleh yang demikian, pekerja-pekerja ini sedang mencuba sedaya upaya untuk membersihkan tandas sekurang-kurangnya seminggu sekali. Malah, pekerja-pekerja ini tidak bertugas pada hujung minggu. Oleh itu, kerjasama semua pihak adalah diharapkan untuk mempertimbangkan perkara ini."Kebersihan Tanggungjawab Bersama".

Tandas Kolej

Sebarang masalah berkenaan kemudahan di kolej kediaman hendaklah berhubung terus kepada pejabat kolej kediaman untuk memudahkan tindakan susulan diambil. Sebagai pengguna, adalah menjadi tanggungjawab kita semua untuk menggunakan segala kemudahan yang disediakan secara berhemah. Kebersihan Tandas Tanggungjawab Kita Bersama.

15) ISU PENSYARAH

Tidak cukup tenaga pengajar

Menurut kata Dato’ NC di Konvensyen Majlis Perwakilan Pelajar IPTA kali ke 3, UTHM adalah university yang mempunyai staf yang paling ramai. Seramai 2000 staf yang telah dilantik dengan pecahan seramai 1000 tenaga pengajar dan selebihnya adalah staf sokongan. Di UTHM, kapasiti pelajar adalah seramai 7000 lebih. Berbanding university lain, berbelas ribu pelajar tetapi bilangan staf hanyalah seramai 1000 lebih. Oleh yang demikian, masalah ketidakcukupan pensyarah tidak mungkin berlaku. Justeru, dengan keistimewaaan ini kita harus buktikan bahawa pelajar UTHM adalah pelajar terbaik dan mampu bersaing di dalam apa jua bidang. Dengan Hikmah kita Meneroka. UTHM BOLEH!

16) ISU PTM

Kemudahan Ptm Di Kk

Untuk memudahkan tindakan diambil, segala masalah yang berlaku berkaitan kemudahan PTM di kolej kediaman hendaklah berhubung terus kepada juruteknik yang bertugas. Kami daripada pihak MPP hanya bertindak dengan menggesa pihak yang berkenaan untuk kerap melakukan penyelenggaraan bagi memastikan segala kemudahan sentiasa berada dalam keadaan yang baik dan mampu berfungsi untuk kegunaan pelajar


Masalah PTM menghadkan acses internet

Berkenaan dengan PTM block pada web-web yang tertentu, ia adalah kerana pihak universiti ingin mengelakkan pelajar membuka laman-laman web yang tidak sepatutnya, laman web yang tidak senonoh dan sebagainya. Selain daripada itu, pihak PTM juga ingin mengelakkan server menjadi lembab, dan menyusahkan pelajar-pelajar lain yang memerlukan penggunaan internet untuk perkara yang lebih penting.

17) LALUAN BERBUMBUNG

Merujuk kepada pelan pembangunan UTHM, laluan berbumbung akan dibina daripada Kolej Kediaman TDI ke G3 dan daripada G3 ke Arked. Namun, pembinaan ini masih belum bermula dan memerlukan sedikit masa untuk siap pembinaannya. Di harap kita semua dapat bersabar. Sesungguhnya, setiap kejayaan itu bertambah indah jika sebelumnya kesabaran menghiasi usahanya. =)

19) KEMPEN SENYUM SELALU

Pihak kami berterima kasih atas cadangan saudara berkaitan kempen "Senyum Selalu". Untuk makluman saudara, perkara tersebut ada dalam perancangan kami, dan insyaAllah perkara tersebut akan dilaksanakan pada semester hadapan. Harap saudara bersama rakan-rakan yang lain dapat memberi kerjasama untuk sama-sama.

20) KEMUDAHAN SUKAN DALAM RMK-9

Dalam RMK-9 terdapat beberapa kemudahan sukan yang sedang dibina. Pembinaan ini terbahagi kepada 2 fasa. Fasa pertama ialah penambahbaikan stadium. Dalam fasa ini, tempat duduk penonton akan dibesarkan lagi untuk menampung jumlah penonton yang lebih ramai. Level padang bola sepak juga telah ditinggikan. Trek lumba lari juga akan dibaik pulih untuk menjamin keselamatan dan keselesaan pelajar untuk beriadah.
Dalam fasa kedua pembangunan yang dirancang adalah pembinaan KOMPLEKS SUKAN. Didalam kompleks ini akan ditempatkan pejabat pentadbiran bagi Pusat Kokurikulum Sukan & Kebudayaan (PKSK), bilik seminar, kolam renang dan sebuah café. Kolam renang yang akan dibina juga adalah mengikut standart yang telah ditetapkan oleh Majlis Sukan Negara (MSN). Kedua-dua fasa pembinaan sedang dijalankan dan dijangka siap pada peghujung tahun hadapan bagi fasa pertama.

Berkenaan Aduan Pengadu pada yang disiarkan dalam Berita Harian pada 11 Jun

Diploma UTHM diiktiraf JPA

MERUJUK aduan pengadu 'MIS', Johor Bahru bertajuk 'Status Diploma KUiTTHO dipersoal' yang disiarkan pada 11 Jun lalu, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) yang sebelum ini dikenali sebagai Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) ingin mengesahkan bahawa semua program diploma yang ditawarkan, termasuk Diploma Kejuruteraan Elektrik serta Pendidikan seperti aduan sudah mendapat pengiktirafan kelayakan daripada Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia (JPA) melalui surat bertarikh 20 November 2006.

Program itu setaraf Diploma Kejuruteraan dari institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan yang lain bagi maksud lantikan ke jawatan bersesuaian dalam Perkhidmatan Awam Malaysia. Pengesahan pengiktirafan semua program yang ditawarkan di UTHM boleh dilihat melalui laman web JPA di ruangan pengiktirafan kelayakan.

Berhubung aduan pembaca dari Batu Pahat di ruangan ini pada 4 Jun pula, iaitu mengenai penempatan graduan, pihak UTHM ingin menyatakan ia di luar bidang kuasa universiti. Bagaimanapun, persoalan ini akan dibangkitkan kepada pihak berkenaan di Kementerian Pelajaran.


ANDA TANYA, KAMI JAWAB......
bas [ by amal on Tue 28th Apr 09, 10:32pm] PERTAMA:saya nak kemukakan cadangan mengenai perkhidmatan bas dan van dimana masa perjalanan adalah tidak konsisten/tidak tetap, serta kurang profesional.
- letakkan waktu perjalanan bas dan van di perhentian bas supaya pelajar tidak keliru mengenai masa bas dan van tiba. -pelajar dapat membuat aduan dengan lebih tepat apabila waktu tersebut diletakkan. -ada kes apabila saya dan rakan-rakan bertanya mengenai waktu bas tiba.pemandu menjawab bas(perwira) tiba pada pukul 9, 9.30 dan seterusnya. padahal, kami telah menunggu bas pada pukul 8.45.malangnya, tiada bas yang tiba pada pukul 9.sejak saya dari tahun 1 sehingga tahun akhir, tiada perubahan ditunjukkan walaupun sudah beberapa kali saya dan rakan-rakan membuat aduan rasmi. oeh itu saya harap MPP pada kali ini dapat mengambil tindakan bijak dengan kuasa yg telah diberikan.
KEDUA:saya dapat berita x rasmi mengatakan konvo pada tahun ini diadakan di JB.saya dan rakan-rakan amat terkejut dan sangat kecewa apabila mendengar berita ini. ini kerana, mungkin inilah kali terakhir kami akan menjejakkan kaki di ''bumi UTHM'' ni.so, please..do something.. kami nak rasa jugak jadi warga UTHM buat kali terakhir.. jadi, dengan jawatan dan ''apa2'' yg korang dapat, tolong lah kami ni.. jasa korang amat kami hargai.. terima kasih..
Jawapan :
Terima kasih atas aduan dan cadangan yang telah dibuat…Kami selaku MPP berbesar hati di atas kerjasama yang diberikan daripada pihak pelajar…

Respon aduan Pertama.

Untuk makluman, jadual bas dan van telah di gubal mengikut keperluan pelajar dan berkuatkuasa pada 16 mac yang lepas. Pada 15 mac bersamaan hari ahad pukul 9.00 mlm telah diadalan dialog mahasiswa (isu Pengangkutan) dan penjelasan berkaitan dengan jadual baru. Dialog mahasiswa ini berlangsung serentak di Kolej Kediaman Perwira dan Melewar. Sistem kali ini setiap pergerakan bas dan van akan dicatit pergerakan keluar dan masuk oleh Pengawal keselematan dari kolej Kediaman ke induk dan kampus Bandar dan sebaliknya. Pemandu dikehendaki melengkapkan pergerakkan sebanyak 30 trip sehari dengan kekuatan 5 buah bas dan 15 buah van. Sekiranya bas dan van tidak melakukan pergerakkan ataupun melakukan pergerakan kurang daripada 30 trip akan di denda. Melalui sistem ini pihak kami dapat mengenalpasti aduan pelajar tersebut berasa atau tidak melalui rekod pergerakan bas yang dibuat. Setiap aduan yang dibuat akan disemak di dengan pengawal keselamatan bagi membuktikkan bahawa aduan tersebut benar. Kemuncaknya pada 17 April di mana Pegawai Keselamatan telah membentangkan laporan pergerakan bas dan van tersebut di hadapan TNC HEPA. Banyak perkara yang akan di perbaiki bagi melicinkan lagi system pergerakan bas dan van. Walau bagaimanapun sejak pelancaran jadual baru tersebut aduan terhadap bas dan van telah berkurangan. Alhamdullilah.

Tetapi yang mengecewakan tidak sampai 20 % penghuni kolej yang hadir semasa dialog mahasiswa dibuat. Apa yang menyedihkan pihak kami apabila pelajar mahukan aduan mereka di beri maklumbalas secepat yang mungkin tetapi bila pihak MPP cuba memberi maklum balas dengan baik pelajar tidak memberi kerjasama yang baik. Rentetan daripada pekara itu dengan mudah pengadu membuat spekulasi bahawa MPP tidak melakukan kerja. Setakat ini pelajar yang membuat aduan adalah dikalangan pelajar yang tidak mengetahui jadual bas baru. Apapun MPP akan cuba menjawab setiap aduan yang pelajar buat. Setiap cadangan yang anda berikan amat kami hargai…mohon kerjasama dari pihak anda untuk terus memberikan kerjasama. Jikalau pihak anda ingin melihat bukti pergerakkan bas dan van boleh lah berhubung dengan Pegawai Keselamatan En. Yusuf Romli.

Respon aduan kedua

Pada 31 Mac yang lepas, MPP UTHM telah mengadakan mesyuarat bersama Naib Canselor. Antara perkara yang dibincangkan adalah Tempat Konvokesyen. Pada asalnya memang Konvokesyen kali ini akan dibuat di Persada, JB. Selaku MPP, kami teguh dengan pendirian kami untuk mengajukan kehendak pelajar untuk mengadakan Konvokesyen di UTHM. Maka di akhir usul disampaikan NC telah BERSTUJU dengan memberi syarat salah seorang ibu/ bapa sahaja yang dibenarkan masuk ke dewan konvo. Ini kerana kapasiti dewan tidak dapat menampung jumlah graduan. Kini dengan rasminya Konvokesyen Ke-8 akan diadakan di UTHM setelah dipersetujui oleh SENAT baru-baru ini..


Yang benar,

Amir Hamsah Bin Arifin
Pengerusi Kebajikan & Pengaduan Awam
Menjawab b/p YDP


tarikh konvo.. [ by budak sabah on Thu 07th May 09, 4:01pm]
salam..
bukan nak mengadu.. juz nak minta mPP dapatkan tarikh-tarikh cadangan majlis konvo. tarikh tu penting untuk tempahan tiket kapal terbang graduan dan parents dari BORNEO ke semenanjung. makin lambat tempah,makin mahal harga tiket. kalau dapat tarikh sebenar lagi o

Jawapan :

Berkenaan tarikh Majlis Konvokesyen, setakat ini tarikh yang telah MPP maklum tarikh sebenar adalah pada 8,9,10 Ogos 2009....... harap maklum.......

Yang benar,

Mohammad Khairul Izzat Bin Ariss
Timbalan Yang Di-Pertua
Menjawab b/p YDP


Majlis Konvekesyen ke-8 UTHM [ by riyaz on Sun 10th May 09, 4:55pm]
 

Assalamualaikum,

Pertama sekali saya mengucapkan ribuan terima kasih kerana menyediakan perkhidmatan aduan secara online seperti ini kepada pelajar2 UTHM.

Isu yang saya ingin bangkitkan ialah berkenaan Majlis Konvekesyen ke-8 UTHM dimana antara syarat2 terkandung dalam perbincangan dengan Dato'' NC, dimana hanya seorang sahaja (bilangan) dibenarkan masuk kedalam majlis istiadat konvekesyen.

Saya mewakili pelajar tahun ahkir yang lain, berpendapat bahawa syarat ini agak kurang relevan walaupun faktor kapasiti yang menjadi ukuran dalam penentuan akan syarat tersebut. Antara rasional yang mungkin saya sempat bangkitkan adalah bekenaan peluang ibu dan bapa untuk melihat anak mereka menerima scoll secara langsung dalam satu majlis adalah satu detik yang amat manis selepas mereka bertungkus lumus membesarkan kita sehingga berjaya menjejak kaki ke menara gading.

Oleh yang sedemkian, adalah wajar kepada mereka untuk mendapat peluang untuk melihat sendiri bagaimana anak mereka menerima ijazah masing2. Para pelajar tahun akhir berpendapat, situasi seperti ini akan menjadikkan pelajar berasa serba salah untuk memilih siapakah orang yang patut diberi peluang masuk. Contoh, pelajar terpaksa memilih antara ibu atau bapa untuk masuk kedalam istiadat konvekesyen, dimana saya yakin pemilihan ini amatlah berat sekali.

Berikutan itu, saya ingin mencadangkan beberapa cadangan agar bilangan wakil pelajar boleh dikekalkan kepada dua (2) wakil seorang. Antara cadangan adalah seperti berikut:-

1. Sesi istiadat dilanjutkan tempoh daripada 3 hari kepada 4 atau 5 hari bergantung kepada bilangan pelajar yang akan grade.

2. Sesi istiadat diadakan 3 sesi sehari (pagi, petang dan malam) untuk memastikan semua pelajar akan tamat menerima ijazah masing2 dalam tempoh 3 hari tersebut.

3. Tempat istiadat ditambah menjadi 2 tempat. Cadangan penambahan adalah di Dewan Peperiksaan F2 atau di Komplex G3 (dewan A) atau di Persada, Johor.

Semoga pemohonan kami (semua pelajar tahun akhir yang layak untuk grade) untuk mengekalkan bilangan wakil pelajar kepada 2 orang setiap pelajar akan mendapat perhatian yang sewajarnya.

Sekian, terima kasih.


Nak Tanya Tentang Sistem Pos [ by keyroolz on Thu 19th Mar 09, 3:50pm]

 
sy igin tahu bagaimana sistem pos berfungsi di uthm ni?
sbagai contoh,
sy tgal di kolej kediaman melewar, jika barangan dipos ke sini...yg pasti brg tu mesti sampai ke pejabat pos parit raja kan?
persoalan sy, adakah brg dr pejabat pos parit raja akan terus di hantar ke kolej kediaman melewar????dan sy hya perlu mengambil brg itu di pejabat melewar???
ke brg tu dr pejabat pos parit raja dihantar ke kampus utama uthm dulu baru di agihkan mengikut kolej kediaman?
tlg jwb dgn secepat mungkin..
terima kasih byk2...

Jawapan :

Salam..

Menjawab kepada soalan saudara, disini ingin diperbetulkan bahawa segala surat-surat yang dihantar kepada alamat Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM) adalah tidak akan dihantar ke pejabat pos parit raja terlebih dahulu, bahkan akan terus dihantar ke Pejabat Pendaftar UTHM… apabila surat2 ini smpai ke Pejabat Pendaftar… Unit Pengurusan Sistem akan membahagi-bahagikan dan merekod surat tersebut mengikut kolej-kolej kediaman, pejabat-pejabat tanggungjawab (PTJ), pejabat-pejabat pentadbiran,fakulti-fakulti dan lain-lain lagi… pada setiap hari, seorang staf yang ditugaskan dari kolej kediaman atau pun dari pejabat-pejabat tersebut akan mengmbil surat mengikut pejabat masing-masing untuk diberikan kepada yang empunya surat..

Bagi surat-surat pelajar yang dihantar menggunakan alamat kolej kediaman, mereka boleh mendapatkan surat tersebut dikolej-kolej kediaman.. cara pembgian surat tersebut kepada pelajar adalah bergantung kepada pentadbiran kolej kediaman tersebut samada secara dengan meletakkan surat tersebut dipejabat kolej kediaman dan pelajar akan mengmbil sendri surat tersebut atau dengan menelefon atau membuat announcement… itu adalah bergantung kpd kolej kdiaman tersebut.

Biasanya surat yang dihantar menggunakan pos biasa atau pos laju, pelajar boleh mendapatkannya dalam masa 3-5 hari… manakala bagi courier, pelajar boleh mendapatkannya dalam masa 1-2 sahaja dari tarikh surat diposkan…adalah diingatkan bahawa pelajar perlu mendapatkan dan memeriksa surat yana dihantar dikolej kediaman terlebih dahulu,.. sekiranya tiada dikolej kediaman barulah boleh memeriksanya dipejabat pendaftar..

Adalah digalakkan disini bahawa, sekiranya pelajar ingin surat mereka selamat sampai dan diterima… pelajar perlulah menulis nama penuh, no kad metric, no tel (jika perlu),alamat kolej kediaman, dan alamat Universiti yang lengkap…pelajar juga digalakkan menggunakan pos laju,pos express atau courier2 yang berdaftar berbanding pos biasa yang menggunakn setem supaya sekiranya berlaku kelewatan, pihak pej. Pendaftar boleh membantu memndapatkan suratsurat tersebut… tersebut menggunakn no siri yang terdapat pada

Yang benar,

Mazni Bin Sariff
Pengerusi jabatan Kerohanian dan Pembangunan Sahsiah
Menjawab b/p YDP



Aduan Terbaru ( Aduan yang baru di terima.... daripada saya akan mengetengahkan aduan anda pada 27hb April 09 memandangkan 25hb dan 26hb adalah cuti minggu).... harap maklum.....

63 pertukaran kolej kediaman. [ by.............. on Fri 24th Apr 09, 6:37pm]
Assalamualaikum.


Seperti sedia maklum, pelajar yg menetap di TSN, TDI dan TF terpaksa dipindahkan ke Taman Kelisa dan Taman Universiti. kenapa ini berlaku? saya percaya, bukan saya seorang sahaja yang tidak berpuas hati. Apabila ditanya, intake untuk sem. hadapan telalu ramai. Ini bermakna asrama tidak mencukupi. Tetapi apabila student yang akan dipindahkan ke taman-taman tersebut memohon untuk menyewa rumah, pihak kolej kediaman tidak membenarkan. Aiii tadi cakap asrama tak cukup. Kenapa bukan student baru sahaja yang diletakkan disana?. Sebelum ini ada diwujudkan kad aktiviti pelajar untuk memastikan hanya student yg aktif sahaja dapat tinggal diasrama, itu pun selepas 2 tahun. Setelah saya sertai semua aktiviti yg disediakan? ini balasan yang saya dapat? saya rasa ini satu tindakan yang tidak adil. saya harap pihak mpp dapat membantu menyelesaikan masaalah ini.


62 MINTA PERTOLONGAN... [ by ............ on Fri 24th Apr 09, 6:07pm]

kami pelajar kemasukan sesi 1 08/09 telah diminta menghuni tmn u dan taman kelisa pada sem hadapan.


ini mendatangkan pelbagai masalah pada pihak kami..dan kami merasa tidak adil kerana ada juga yang tidak perlu pindah..kenapa??? apa slh kami??


kami cadangkan supaya menetapkan pelajar baru ke tmn u dan tmn kelisa, sedangkan kami dikekalkn di kolej kediaman asal.


minta pertolongan masalah kami diketengahkan.

terima kasih.....


61 kolej kediaman [ by.................... on Fri 24th Apr 09, 5:58pm]

diharapkan supaya pelajar yang baru masuk yang akan menduduki kolej kediaman yang baru. pelajar lama diharapkan dapat menduduki kolej kediaman sedia ada.


60 harap sgt-sgt MPP dapat bantu..tolong kami.. [ by ...........on Fri 24th Apr 09, 5:49pm]

assalamualaikum..


saya wakil dari penghuni kolej kediaman tun fatimah..kami hadapi masalah yang amat merungsingkan.."PINDAH ASRAMA KE TAMAN U"..


saya wakil dari penghuni kolej kktf sesi 08/09 memohon jasa baik pihak MPP utk menyuarakan bantahan kami untuk berpindah keluar dari menghuni kktf. memandangkan kami masih ada kontrak setahun menghuni..kenapa tidak pelajar baru yang ditempatkan di taman u...


mcm-mcm masalah timbul..susah nak simpan barang, nak pindahkan barang...kenapa mesti kktf, kenapa tidak tsn, tdi? bukankah lebih senang pihak U menempatkan pelajar baru (terus pindah masuk) ditaman u . sedangkan kami yang hanya tinggal setahun lagi terpaksa susah payah berpindah, sudah la dalam minggu final. runsing kami...adakah perlu kami sediakan surat bantahan dan ditandatangani lebih seratus penghuni utk hal kami di ketengahkan...kenapa mesti kami pelajar perempuan yang mesti berpindah!!..harap sanagt pihak MPP beri perhatian 200% utk masalah kami...semoga suara dari pihak MPP dapat membantu kami...terima kasih


Jawapan :


( Aduan ini yang baru di terima.... daripada saya akan mengetengahkan aduan anda pada 27hb April 09 memandangkan 25hb dan 26hb adalah cuti minggu).... harap maklum.....


Makluman pada malam ini saya telah meninjau kesemua kolej kediaman untuk mendapatkan data daripada senarai nama yang telah dikeluarkan.....


KKTSN
- KEKAL = 32 SISWA
- PINDAH ( TAMAN U ) = 114 SISWA

KKP - KEKAL = 383 SISWA
- KEKAL = 236 SISWI
- SUKSIS = 180
- ROTU = 109
- HABIS KONTRAK & DAPAT SAMBUNG = 71 SISWA
- HABIS KONTRAK & DAPAT SAMBUNG = 63 SISWI
- PINDAH ( TAMAN U) = 62 SISWA & 58 SISWI

KKTF
- KEKAL = 42 SISWI
- PINDAH ( TAMAN U) = 385 SISWI

KKTDI
- KEKAL = 24 SISWA
- PINDAH ( TAMAN KELISA) = 269 SISWA

KKM
- MASIH BELUM KELUAR SENARAI NAMA

* Sekiranya pelajar dapat melihat ianya melibatkan ramai pihak, adalah mustahil untuk kami untuk memuaskan hati semua pihak. Di harap kesemua pelajar kanan yang terlibat dapat melihat dalam perspektif yang rasional dalam hal ini. Saya selaku YDP akan berusaha untuk membawa hal ini ketengah tetapi mungkin jawapannya selepas ini tidak dapat memuaskan hati kesemua pihak.


* Terima kasih kepada pihak KKTSN kerana pada hari ini mengeluarkan maklumat mengenai definisi aktif yang menjadi persolan pelajar kanan yang di terima masuk kembali.


* Di KKTF pula saya ternampak poster perjumpaan pihak pentadbiran KKTF bersama penghuni Ahad ini. Kepada pelajar pada ketika itu boleh bertanyakan soalan2 yang dapat menjawab persoalan anda. Di harap pihak pentadbiran kolej-kolej lain dapat mengikut langkah ini dengan JKK memainkan peranan untuk mengadakan sesi tersebut.

MAKLUMBALAS MPP ( SACAM - SISTEM ONLINE ADUAN CADANGAN MAHASISWA )



Kolej Kediaman [ by.............. on Thu 23rd Apr 09, 5:06pm]

1. Pelajar kolej kediaman TDI dimaklumkan perlu pindah ke taman kelisa parit raja. Disini kami ingin tahu mengapa pelajar2 kampus bandar tidak di pindahkan ke taman kelisa yang mana lebih berdekatan dengan kampus bandar sedangkan kami(pelajar FKMP dan FKEE) yang kelas di kampus induk terpaksa duduk lebih jauh dari kampus bandar?
Ini agak membebankan kami dan harap MPP dapat membantu kami dalam hal ini.

2. Disini terdapat beberapa cadangan antaranya:

Pelajar di kolej melewar yang kebanyakkannya terdiri daripada pelajar yang belajar di kampus bandar di tempatkan di taman kelisa dan pelajar yang kebanyakkan kelas di kampus bandar di tempatkan di kolej melewar, atau

Semua pelajar baru ditempatkan di taman Universiti yang baru dan separuh pelajar di kolej kediaman dipindahkan ke melewar dan perwira.

3. Apabila kolej yang baru siap, adakah semua pelajar akan di tempatkan di kolej kediaman?

Jawapan :

1. Berkenaan persoalan ini, pelajar-pelajar kampus bandar juga dipindahkan ke Taman Kelisa. Bukan hanya pelajar FKMP dan FKEE sahaja yang akan dipindahkan. Terdapat percampuran fakulti di kolej tersebut.
2. Berkenaan cadangan ini sememangnya bagus. Selaku MPP saya menyokong idea-idea yang dapat membawa kebaikan kepada semua pihak. Tetapi implementasi kemasukan pelajar belum berlaku sehingga kemasukan pada bulan Julai. Selepas itu, saya akan mengkaji terlebih dahulu dengan melihat kelemahan-kelemahan apabila keadaan sebenar pada masa itu. Selaku YDP saya berharap rakan-rakan mahasiswa dapat bersabar terlebih dahulu sehingga pelaksanaan tersebut berlaku.

Di sini saya menggariskan faktor-faktor yang saya selidiki yang menyebabkan ramai pelajar-pelajar kanan dipindahkan ke kolej kediaman baru.

(a) Kemasukan pelajar baru pada bulan Julai dianggarkan seramai 2800 orang yang akan mendaftar walaupun tawaran kepada 3500 orang untuk mengikuti kursus di UTHM. Oleh kerana itu pihak universiti terpaksa mengambil keputusan kerana pelajar-pelajar baru ini harus ditempatkan di kolej-kolej kediaman utama kerana mereka masih mentah ditempat ini. Faktor kawalan lebih berkesan sekiranya pelajar-pelajar baru ini dimasukkan ke kolej-kolej kediaman ini.

(b) Pelajar kanan seharusnya sudah mempunyai pengalaman dan selok belok di kawasan kampus sekitar dan pengalaman tersebut akan memudahkan urusan-urusan peribadi dan akademik walaupun ditempatkan di kolej-kolej kediaman baru.
Pihak MPP merasakan bagi meredakan situasi ini pelajar-pelajar kanan haruslah dapat menerima dengan rasional perpindahan ini. Pengorbanan sahabat-sahabat semua adalah demi adik-adik kita yang baru sahaja sampai menjejakkan kaki ke menara gading. Semoga adik-adik kita ini lebih mudah dibentuk dan dikawal jika ditempatkan di kolej-kolej utama berbanding jika kita terus meletakkan mereka ini di kolej-kolej baru yang jauh dari pemerhatian yang lebih berkesan. Saya selaku YDP akan menggerakkan Jabatan Hal Ehwal Kolej Kediaman MPP untuk melihat permasalahan pelajar-pelajar kanan ini di kolej-kolej baru ini sementara JKK kolej baru tersebut belum dilantik. InsyaAllah niat baik kita semua untuk datang belajar di sini akan di berkati Allah S.W.T. Semoga sahabat-sahabat bersyukur dengan apa yang ada dan tugas kami sebagai pihak MPP akan cuba menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.....
3) Polisi universiti sememangnya inginkan kesemua pelajar duduk di kolej-kolej bagi memastikan pelajar-pelajar mendapat kualiti terbaik dalam proses pembelajaran. Walaubagaiamanapun kekangannya adalah tempat. Kolej baru tersebut sebenarnya adalah bangunan yang telah siap yang haya perlu adalah pengubahsuaian daripada segi kemudahan untuk pembelajaran. Kapasiti penempatan di kolej baru akan dimaksimumkan berdasarkan permintaan pelajar-pelajar di kolej-kolej kediaman.
Untuk kesemua pelajar dapat menduduki kolej-kolej kediaman adalah mustahil pada masa kini, perancangannya sudah ada iaitu di untuk jangka panjang, dalam RMK-10 pelan induk yang telah di buat iaitu perumahan-perumahan untuk pelajar akan di buat dan ini bergantung dengan peruntukkan daripada kerajaan.

Sekian, Terima kasih.

Tidak puas hati dengan pertukaran kolej kediaman secara tiba-tiba [ by ..................on Thu 23rd Apr 09, 2:10pm]

Saya berasa tidak puas hati dengan pertukara kolej kediaman secara tiba-tiba. Saya dari kktdi dipaksa menukar kolej kediaman ke kolej kediaman di taman kelisa. Setahu saya bahawa fasiliti di sana adalah tidak cukup dan pembangunan sedang dijalankan. Saya tak faham kenapa hanya pelajar tahun1 yang masuk sesi 08/09 saja yang kena tukar dan kenapa pelajar baru tidak boleh tinggal di kolej kediaman yang baru? [b]Adakah kerana pelajar yang lama sikit di sini boleh dikorban cuba untuk tinggal di asrama baru?[/b] Kami sudah hampir satu tahun tinggal di kolej kediaman tun dr. ismail, saya tinnggal di sini gembira dan ai mengambil masa yang panjang untuk menyesuaikan diri dalam satu tempat yang baru........Oleh itu saya harap MPP dapat membuat sesuatu supaya kita tidak perlu pindah ke kolej kediaman baru........tq.

Jawapan :

Berkenaan permasalahan saudara, kesemua pelajar kanan daripada kolej-kolej kediaman lain juga menghadapi masalah yang sama.

Di sini saya menggariskan faktor-faktor yang saya selidiki yang menyebabkan ramai pelajar-pelajar kanan dipindahkan ke kolej kediaman baru.

(a) Kemasukan pelajar baru pada bulan Julai dianggarkan seramai 2800 orang yang akan mendaftar walaupun tawaran kepada 3500 orang untuk mengikuti kursus di UTHM. Oleh kerana itu pihak universiti terpaksa mengambil keputusan kerana pelajar-pelajar baru ini harus ditempatkan di kolej-kolej kediaman utama kerana mereka masih mentah ditempat ini. Faktor kawalan lebih berkesan sekiranya pelajar-pelajar baru ini dimasukkan ke kolej-kolej kediaman ini.

(b) Pelajar kanan seharusnya sudah mempunyai pengalaman dan selok belok di kawasan kampus sekitar dan pengalaman tersebut akan memudahkan urusan-urusan peribadi dan akademik walaupun ditempatkan di kolej-kolej kediaman baru.
Pihak MPP merasakan bagi meredakan situasi ini pelajar-pelajar kanan haruslah dapat menerima dengan rasional perpindahan ini. Pengorbanan sahabat-sahabat semua adalah demi adik-adik kita yang baru sahaja sampai menjejakkan kaki ke menara gading. Semoga adik-adik kita ini lebih mudah dibentuk dan dikawal jika ditempatkan di kolej-kolej utama berbanding jika kita terus meletakkan mereka ini di kolej-kolej baru yang jauh dari pemerhatian yang lebih berkesan. Saya selaku YDP akan menggerakkan Jabatan Hal Ehwal Kolej Kediaman MPP untuk melihat permasalahan pelajar-pelajar kanan ini di kolej-kolej baru ini sementara JKK kolej baru tersebut belum dilantik. Semoga sahabat-sahabat bersyukur dengan apa yang ada dan tugas kami sebagai pihak MPP akan cuba menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.....

Sekian, Terima kasih.
BANTAHAN PERPINDAHAN PELAJAR KKTSN INTAKE SEMESTER 2 SESI 08/09 [ by...............on Thu 23rd Apr 09, 11:19am]

Pelajar intake disember semester 2 sesi 08/09 yg sedang menginap di KKTSN di kehendaki berpindah dr KKTSN ke kolej kediaman luar di Taman Universiti pada semester hadapan julai 2009.
Apakah rasional ye kami DIPAKSA pindah ke kediaman luar?
Kenapa pihak Pentadbiran KKTSN tidak berbincang dengan kami terlebih dahulu?
Mana hak kami? Kecewa dengan cara Pengurusan Pentadbiran Kolej.
Diharap Pihak MPP memainkan peranan UTAMA dalam permasalahan ini.
Lebih-lebih lagi kepada Biro Penempatan & Kolej Kediaman.
Kami sudah undi anda sebagai Perwakilan kami.
Sekian, Terima Kasih.

tidak puas hati dengan pentadbiran kolej kediaman tun syed nasir [ by............on Thu 23rd Apr 09, 10:48am]

kami,pelajar yang menetap di kolej kediaman TSN amat kecil hati dengan tindakan pihak pengurusan kolej dengan mengeluarkan kami seramai 114 org iaitu sesi kemasukan disember 08/09, daripada menduduki kolej TSN pada semester hadapan dan seterusnya. apakah kami tiada hak untuk menetap di kolej ini sedangkan semua aktiviti yang dianjurkan oleh kolej kami turuti demi menjaga mata merit untuk menginap di kolej kediaman. harap pihak MPP yang telah kami undi dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera,sebelum berakhir semester ini. harap,pihak MPP tidak memandang perkara ini sebelah mara atau seperti melepas batuk di tangga.

-pelajar yang kesedihan-

Jawapan :

Rasional pemindahan ini adalah seperti berikut :-

(1) Kemasukan pelajar baru pada bulan Julai dianggarkan seramai 2800 orang yang akan mendaftar walaupun tawaran kepada 3500 orang untuk mengikuti kursus di UTHM. Oleh kerana itu pihak universiti terpaksa mengambil keputusan kerana pelajar-pelajar baru ini harus ditempatkan di kolej-kolej kediaman utama kerana mereka masih mentah ditempat ini. Faktor kawalan lebih berkesan sekiranya pelajar-pelajar baru ini dimasukkan ke kolej-kolej kediaman ini.

(2) Pelajar kanan seharusnya sudah mempunyai pengalaman dan selok belok di kawasan kampus sekitar dan pengalaman tersebut akan memudahkan urusan-urusan peribadi dan akademik walaupun ditempatkan di kolej-kolej kediaman baru.

(3) Kegusaran mengenai tahap keselesaan, keselamatan dan kemudahan di kolej-kolej kediaman baru inilah yang harus diambil berat oleh pihak universiti lebih-lebih lagi wakil-wakil pelajar yang dikenali sebagai JKK pastilah belum ada untuk menjaga kebajikan pelajar-pelajar di sana. Pihak MPP telah mengambil inisiatif untuk berjumpa dengan Unit Perumahan HEP untuk penjelasan ini. Berikut adalah butiran jawapan yang diterima :-

Kolej Kediaman Bandar Universiti :-

- 38 unit rumai kedai
- Kemudahan yang cukup untuk belajar
- Ada kawalan keselamatan ( berpagar)
- Di huni oleh pelajar lelaki dan perempuan ( berasingan)
- Kemudahan wireless
- Di bawah pengurusan baru ( Pejabat)
- Pengangkutan disediakan

Kolej Kediaman Taman Kelisa

- Unit rumah kedai
- Kemudahan yang cukup
- Berdekatan dengan KFC
- Pengangkutan disediakan
- Kemudahan Cafe
- Kemudahan wireless
- Pengurusan bekerjasama dengan KKTSN

Pihak MPP merasakan bagi meredakan situasi ini pelajar-pelajar kanan haruslah dapat menerima dengan rasional perpindahan ini. Pengorbanan sahabat-sahabat semua adalah demi adik-adik kita yang baru sahaja sampai menjejakkan kaki ke menara gading. Semoga adik-adik kita ini lebih mudah dibentuk dan dikawal jika ditempatkan di kolej-kolej utama berbanding jika kita terus meletakkan mereka ini di kolej-kolej baru yang jauh dari pemerhatian yang lebih berkesan. Saya selaku YDP akan menggerakkan Jabatan Hal Ehwal Kolej Kediaman MPP untuk melihat permasalahan pelajar-pelajar kanan ini di kolej-kolej baru ini sementara JKK kolej baru tersebut belum dilantik. InsyaAllah niat baik kita semua untuk datang belajar di sini akan di berkati Allah S.W.T. Semoga sahabat-sahabat bersyukur dengan apa yang ada dan tugas kami sebagai pihak MPP akan cuba menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.....

Sekian, Terima kasih.

* Berkenaan kekecewaan terhadap Pentadbiran KKTSN. Pihak MPP telah berjumpa dengan Penolong Pengurus Asrama KKTSN, Pn. Raden DewiSetiawati bte Raden Muhammed, beliau akan mengeluarkan segala justifikasi dan rasional atas tindakan pihak kolej tersebut dalam masa seminggu.

ISU PENEMPATAN PELAJAR KANAN DI KOLEJ KEDIAMAN PADA SEMESTER AKAN DATANG..

* Sejak beberapa hari ini terdengar kegelisahan pelajar-pelajar kanan yang masih mempunyai kontrak penempatan samada melalui mulut, sms dan blog-blog. Isunya ialah pelajar-pelajar kanan yang tidak mendapat tempat di kolej-kolej kediaman seperti KKTDI, KKTF, KKTSN, KKP, dan KKM. Malah melalui notis-notis senarai nama yang dikeluarkan terdapat sekelompok yang akan dipindahkan ke kolej-kolej kediaman yang akan di buka pada semester akan datang iaitu Kolej Kediaman Bandar Universiti dan Kolej Kediaman Taman Kelisa.

Ketidakpuashatian ini adalah kerana hanya segelintir pelajar-pelajar kanan yang dikekalkan di kolej-kolej kediaman utama tersebut. Pemilihan ini jika diteliti adalah prioritinya diberikan kepada JKK yang baru sahaja dilantik dan juga tapisan oleh Pihak Pejabat Kolej Kediaman bagi pelajar-pelajar yang aktif akan dikekalkan. Maka di sini adalah fungsi kepada JKK untuk menerangkan polisi pengambilan pelajar-pelajar ini yang dikekalkan penempatannya. Saya mencadangkan kepada JKK untuk menampal notis senarai nama pelajar yang dikekalkan dengan penglibatan mereka yang digelar aktif ini bagi menunjukkan ketelusan kepada pelajar-pelajar kanan yang lain yang telah dinafikan hak mereka.

Kepada pelajar-pelajar kanan juga tidak harus menyalahkan 100% kepada JKK ini memandangkan hanya beberapa minggu sahaja mereka menjawat jawatan ni lebih-lebih lagi kekusutan ini menjelma tatkala Peperiksaan Akhir menjelang tiba. Penerangan yang cepat harus diberikan kerana pelajar-pelajar kanan ini juga dalam keadaan gelisah dalam menghadapi perperiksaan akhir dan memikir nasib mereka pada semester akan datang.


Di sini saya menggariskan faktor-faktor yang saya selidiki yang menyebabkan ramai pelajar-pelajar kanan dipindahkan ke kolej kediaman baru.

(1) Kemasukan pelajar baru pada bulan Julai dianggarkan seramai 2800 orang yang akan mendaftar walaupun tawaran kepada 3500 orang untuk mengikuti kursus di UTHM. Oleh kerana itu pihak universiti terpaksa mengambil keputusan kerana pelajar-pelajar baru ini harus ditempatkan di kolej-kolej kediaman utama kerana mereka masih mentah ditempat ini. Faktor kawalan lebih berkesan sekiranya pelajar-pelajar baru ini dimasukkan ke kolej-kolej kediaman ini.

(2) Pelajar kanan seharusnya sudah mempunyai pengalaman dan selok belok di kawasan kampus sekitar dan pengalaman tersebut akan memudahkan urusan-urusan peribadi dan akademik walaupun ditempatkan di kolej-kolej kediaman baru.

(3) Kegusaran mengenai tahap keselesaan, keselamatan dan kemudahan di kolej-kolej kediaman baru inilah yang harus diambil berat oleh pihak universiti lebih-lebih lagi wakil-wakil pelajar yang dikenali sebagai JKK pastilah belum ada untuk menjaga kebajikan pelajar-pelajar di sana. Pihak MPP telah mengambil inisiatif untuk berjumpa dengan Unit Perumahan HEP untuk penjelasan ini. Berikut adalah butiran jawapan yang diterima :-

Kolej Kediaman Bandar Universiti :-

- 38 unit rumai kedai
- Kemudahan yang cukup untuk belajar
- Ada kawalan keselamatan ( berpagar)
- Di huni oleh pelajar lelaki dan perempuan ( berasingan)
- Kemudahan wireless
- Di bawah pengurusan baru ( Pejabat)
- Pengangkutan disediakan

Kolej Kediaman Taman Kelisa

- Unit rumah kedai
- Kemudahan yang cukup
- Berdekatan dengan KFC
- Pengangkutan disediakan
- Kemudahan Cafe
- Kemudahan wireless
- Pengurusan bekerjasama dengan KKTSN

Pihak MPP merasakan bagi meredakan situasi ini pelajar-pelajar kanan haruslah dapat menerima dengan rasional perpindahan ini. Pengorbanan sahabat-sahabat semua adalah demi adik-adik kita yang baru sahaja sampai menjejakkan kaki ke menara gading. Semoga adik-adik kita ini lebih mudah dibentuk dan dikawal jika ditempatkan di kolej-kolej utama berbanding jika kita terus meletakkan mereka ini di kolej-kolej baru yang jauh dari pemerhatian yang lebih berkesan. Saya selaku YDP akan menggerakkan Jabatan Hal Ehwal Kolej Kediaman MPP untuk melihat permasalahan pelajar-pelajar kanan ini di kolej-kolej baru ini sementara JKK kolej baru tersebut belum dilantik. InsyaAllah niat baik kita semua untuk datang belajar di sini akan di berkati Allah S.W.T. Semoga sahabat-sahabat bersyukur dengan apa yang ada dan tugas kami sebagai pihak MPP akan cuba menjalankan tanggungjawab dengan berkesan.....

Sekian, Terima kasih.

Saya lampirkan sekali gambar di kawasan yang akan dijadikan sebagai Kolej Kediaman baru ( Keadaan asal iaitu belum ada pengubahsuaian) . Gambar ini di tangkap pada petang tadi ketika saya dan 2 orang ahli MPP turun padang untuk melihat kawasan tersebut.


Pemandangan di Taman Universiti............... Pemandangan di Taman Kelisa

ANDA TANYA, SAYA JAWAB :

Soalan :

(1) Kebanyakkan kafeteria tidak menjaga kebersihan..lihat sajalah gred yang diberi oleh Majlis Perbandaran Batu Pahat baru2 ni.Keseluruhan kafe di TDI mendapat gred c...Sesuatu mengecewakan...

(2) lagi satu saya cadangkan ialah pembinaan koridor antara G3 dan tdi..dan koridor dari arked ke G3

Jawapan :

(1) Merujuk lampiran 1, pihak MPP telah membawa isu ini ke pengetahuan setiap Kolej Kediaman. Aduan ini berdasarkan statistik berdasarkan soal selidik yang telah dijalankan seperti lampiran 2 yang di beri. Walaubagaimanapun, pihak MPP akan mengambil inisiatif dengan membawa isu ini ke pengetahuan Jawatankuasa Kebersihan Kafetaria yang di pantau oleh Pihak Kesihatan Universiti. Sepertimana maklum, tindakan akan di ambil sekiranya pengusaha ingkar dalam memastikan kafeteria dalam keadaan bersih. Dalam kes pada tahun lepas, Pengusaha kafeteria di KKTSN telah ditamatkan kontrak kerana masalah kebersihan, apa yang dapat warga kampus membantu kami ialah dengan memberi bukti seperti gambar bagi mengukuhkan dakwaan tersebut. Saudara boleh merujuk kepada saudara Agilarajan A/L Selvarajah, Pengerusi Jabatan Hal Ehwal Kolej Kediaman MPP dalam hal ini di talian 013-7140395. Terima kasih.
"PENGGERAK AGENDA MAHASISWA"

Lampiran 1


Lampiran 2


..............KKTF........................... KKTSN............




..................KKTDI......................... KKP.............

(2) Berkenaan isu pembinaan laluan susur gajah berbumbung antara KKTDI-G3-ARKED adalah kesinambungan perjuangan MPP yang lepas. Pihak MPP pasa sesi ini telah meneruskan agenda ini, di mana pembinaan Fasa 1 melibatkan laluan berbumbung G3 ke Arked baru sahaja dalam proses penutupan tender. Manakala dari KKTDI-KKTF ke G3 dalam proses buka tender. Kesemua projek ini dijangka siap pada akhir tahun ini menurut kenyataan pegawai PPH. Proses ini sememangnya memakan masa kerana melibatkan banyak proses pembinaan seperti rekabentuk dan prosedur-prosedur kejuruteraan yang harus di lalui. Semoga pihak mahasiswa dapat bersabar. Terima kasih kerana bertanya. di sini juga saya lampirkan pelan kampus asal dan juga lakaran kasar laluan tersebut. Harus di ingat, ianya merupakan lakaran kasar berdasarkan keterangan yang telah diberikan kepada saya. Terima kasih.

Lampiran
Pelan Kampus :
Biru ( Parking Motosikal Berbumbung )
* Jangkaan siap awal bulan 6
Merah
( Lakaran kasar Laluan Susur Gajah Berbumbung)
* Jangkaan siap akhir tahun
Hijau
( Kiosk berhampiran Hentian Dataran Kawad)
* Jangkaan siap sebelum konvokesyen

Mesyuarat Bil. 1 Mengenai Isu Pengangkutan



Maklumbalas pihak universiti kepada pihak Sikun Jaya setelah pemantauan melalui cadangan MPP......



Mesyuarat Bil. 2 Mengenai Isu Pengangkutan



Aduan mengenai Bas UTHM........



Surat Memohon Bantuan bagi Mahasiswa terlibat dengan bencana.....

No comments:

Post a Comment