Subscribe:Posts Comments

Thursday, January 13, 2011

Penjelasan MPP UTHM : Isu Kolej Kediaman Perwira

Penjelasan MPP UTHM : Isu Kolej Kediaman Perwira

Salam sejahtera dan salam 1Malaysia.

Mesyuarat Pegetua dengan Felo KK Perwira Bersama MPP UTHM pd 13 Januari 2011 jam 9 malam di Bilik Mesy. Pejabat KK Perwira. Mesyuarat dihadiri oleh

Tuan Hj. Mokhatar (Pengetua KK TU merangkap Pengerusi Majlis Pengetua)
Pn. Rosalinda( Pengetua)
PM Kamaruddin (Felo merangkap Pengarah PKSK)
En. Hardy (Felo merangkap Pengawai Keselamatan)
dan beberapa pegawai KK Perwira
Aiman (TYDP MPP)
Pua (S/U Kerja I MPP)
Latifi (Pengerusi JKPA MPP)
Wan Adrizal (Pengerusi JHEKK MPP)
Hafsa (Timb. Pengerusi 2 JKPA MPP)

Berikut adalah hasil perbincangan,

Untuk pengetahuan sdra/i, pada semester 1 sesi 2010/2011, pelajar yg tinggal di KK Perwira HANYA 800++ orang pelajar sahaja. Terdapat 3 kelompok pelajar yang menginap di KK Perwira pada kemasukan semester 2 sesi 2010/2011,
1. Kemasukan bulan Julai
2. Kemasukan bulan Disember
3. Pelajar dari KK Melewar

Ia mjadikan bilangan pelajar yang mginap di KK Perwira telah meningkat kpd 1900++ org pelajar bg semester ini. Sementara kemudahan lot parking hanya terdapat 119 petak sahaja bg kereta yang tidak mampu menampung keperluan pljr sepenuhnya.
Terdapat 3 blok kekosongan utk menampung kemasukan ini, 2 blok utk lelaki & 1 blok utk perempuan.(blok G adalah utk Staf shj dan 12 rumah bg penempatan pljr antarabangsa)

HANYA 119 lot parking (kereta sahaja) utk menampung pelajar yg mempunyai kenderaan. 38 lot utk pelajar perempuan (20 org pljr perempuan telah daftar utk dpt lot parking  dgn kolej kediaman), 81 lot utk pljr lelaki (9 org pelajar lelaki yg daftar utk dpt lot parking sahaja) (ada beberapa pelajar antarabangsa belum daftar), ada parking lot khusus bg motor 300++.

Terdapat pelajar yang telah mendaftar tetapi tidak mempamerkan slip kebenaran parking dlm KK Perwira di dlm kereta.
Status utk pelajar yg mohon utk daftar lot parking = 45 pelajar ( termasuk Pelajar yg parking di luar kwsn Kolej kediaman) = pelajar TAHUN 1 dan no matrik : XX100XXX

SEBAB-SEBAB pelajar DISAMAN & TIDAK DIBENARKAN parking di dalam kolej kediaman:

1.Pelajar tahun 1 kemasukan sesi baru tidak dibenarkan bw kenderaan (ada pekeliling cuma tidak ditegaskan)
2.Dijangka pelajar baru tahun 1 akan bertambah (lebih kurang 3000 org). klu pelajar baru tahun 1 dibenarkan bw kenderaan, mslh parking di Kolej kediaman mahupun kampus induk akn menjadi mslh.
3.Kpd pelajar luar yg parking di luar kwsn K. Kediaman, pelajar senang balik lewat (Panjat pagar utk masuk ke dalam)
4. Pihak Universiti menyediakan perkhidmatan bas (Colour bus) sebanyak 13 buah (setiap 10 minit ada bas) dan belanja sebanyak 1.9 juta utk perkhidmatan tersebut.

SAMAN DIKENAKAN SELEPAS PENGUMUMAN telah dibuat tetapi terdapat pelajar yg tidak ambil perhatian dan salah dari segi parking lot n ingkar arahan (Tidak parking di lot masing2)

Selepas perbincangan MPP dengan pengawai yg hadir, Pihak pengurusan KK Pewira dan pengetua telah bersetuju utk MENARIK BALIK SAMAN/ MENGURANGKAN SAMAN yg telah dikeluarkan kpd pelajar dengan SYARAT: HANYA PERLU JUMPA DGN PN. PENGETUA. sila rujuk Notis telah ditampal di luar Pejabat. Sila selesai pasal saman ini secepat mungkin (sebelum peperiksaan akhir atau Pengetua hantar ke pjbt BENDAHARI)

Berkaitan tentang PENGUATKUASAAN PELAJAR TAHUN 1 TIDAK DIBENARKAN MEMBAWA KENDERAAN MENGIKUT SESI KEMASUKAN  msh dlm perbincangan dan perlu diperincikan pd mesyuarat bersama HEP supaya kebajikan pelajar terjaga.

MPP akn cuba berusaha utk mendapat penyelesaian yg WIN-WIN Situation demi menjaga kebajikan pelajar. (Penguatkuasaan boleh dijalankan pd semester yg akn dtg n sesi baru)


PESANAN:

1. PELAJAR KANAN yg telah daftar n diluluskan oleh pihak pengurusan KK Pewira perlu memaparkan SLIP MERAH n parking di lot masing2 utk tidak dikenakan SAMAN.

2.Pelajar yg meletakkan kenderaan anda di luar kawasan KK Pewira, sila jaga kenderaan anda. SEGALA KEROSAKAN & KECURIAN berlaku adalah tanggungan sendiri.

Harap Maklum.

Harap pelajar sekalian boleh bersabar.

Sekian, terima kasih.

"Penggerak Agenda Mahasiswa"

No comments:

Post a Comment